|
Graag heten wij u van harte welkom. De medewerkers van Profile Tyrecenter staan voor u klaar met vakbekwaam en deskundig advies. |
Profile Tyrecenter Flevobanden
Industrieweg 14
3899 AW Zeewolde
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meer grip met Sipen |
18-06-2005
Sipes is de naam voor micro-profielgroeven, die in het
loopvlak van een band worden aangebracht De Amerikaanse fabrikant van
de gepatenteerde machine beweert dat met Sipen de banden langer
meegaan, omdat ze koeler blijven, dat ze beter veren, meer grip hebben
en dat Sipen beter werkt dan spikes en geen enkel nadeel heeft.
Een wondermiddel?
"Een paar weken geleden hebben we met touringcar een
aantal testen gedaan op een testbaan, waarvan het oppervlak
overeenkomt met vastgereden sneeuw. Onze mond viel open van
verbazing. De touringcar met winterbanden, die voor de helft
waren afgesleten, had bij een snelheid van 37 km/u een remweg
van 42 meter. We hebben de banden gesiped en daarna was de
remweg 18 meter!" Jan Murre is zo enthousiast over Sipen,
dat hij van de test zelfs een DVD-film heeft laten maken.
Sipen is een gepatenteerde spiraalvormige kerfprocedure. Op
een speciale Sipe-machine worden in het loopvlak - met behulp
van een roterend open mes, die als een kurkentrekker door het
profiel gaat - kleine kerfjes in het profiel aangebracht;
micro-profielgroeven. Met behulp van een speciale vloeistof
snijdt het mes gemakkelijk door het rubber. Door deze kerfjes
in het loopvlak - er verdwijnt bij het Sipen geen rubber uit
het loopvlak - heeft de band meer grip (en daardoor een
kortere remweg), meer comfort en een betere vering (door de
toegenomen flexibiliteit) en ten slotte een betere koeling
(waardoor de banden volgens de Amerikaanse fabrikant met al 20
jaar ervaring langzamer slijten en zeven tot twintig procent
langer meegaan). Bij het sipen worden geen materialen in de
band gemonteerd (zoals spikes) en geen rubber weggesneden;
sipen is niets meer of minder dan een gepatenteerde
kerfprocedure; geschikt voor nieuwe, vernieuwde of
halfversleten banden. Jan Murre: "In Amerika kent
iedereen het fenomeen Siping. Wij hoorden van steeds meer
klanten klachten over te weinig grip op natte wegen, vooral
als het profiel voor ongeveer vijftig procent is weggesleten.
In Essen hebben wij vervolgens als eerste in de Benelux
Siping-apparatuur aangeschaft en de resultaten zijn
verbluffend."
Verbluffend resultaat
Een week of vier voor de aanschaf van de Siping-machine kwam
Jan Murre bij een groot transportbedrijf. Een truckchauffeur
vertelde hem dat de halfversleten banden onder zijn truck zo
weinig grip hadden; een probleem dat Murre niet voor de eerste
keer hoorde. Murre: "Het probleem deed zich vooral voor
als de wagen onbelast was. Vrachtwagens zijn zodanig
gebalanceerd dat de asgewichtsverdeling zo gelijkmatig
mogelijk is. Onder bepaalde omstandigheden heeft de trekas bij
een lege truck te weinig druk en daardoor te weinig grip. Dat
verhaal heeft me aan het denken gezet." Op de
Reifen-beurs in Essen kwamen Jan en zijn zoon Gerco in
aanraking met het 'sipen'. Op internet werden details
opgezocht, er werd contact met de leverancier van de machine
opgenomen en op de laatste avond na de beurs in Essen, nam
Gerco de 'Sipes'-machine mee. "Ik heb de klant gebeld dat
ik een oplossing had. Aanvankelijk was de klant niet direct te
overtuigen, maar nadat een van de betrokken vrachtwagens
tijdens een zware regenbui onder Parijs opnieuw geschaard was
(gelukkig nog met redelijk goede afloop). Stond de klant de
volgende dag met vijf vrachtwagens voor de deur; of we de
banden van deze auto's wilden sipen. Een van de chauffeurs was
erg kritisch en één van onze monteurs bood aan nieuwe banden
te monteren als het niet zou werken , een week later kwam deze
chauffeur ons op gebak trakteren! " Jan Murre heeft nog
een paar testen gedaan. Twee Smart's op zomerbanden; één
wel, de ander niet gesiped; hetzelfde met twee BMW's 330D met
4,5 mm restprofiel. "Het verschil is enorm. Elke keer
hebben we verbluffende resultaten. Eigenlijk zou je alle
banden, waarvan het profiel voor de helft is weggesleten
moeten sipen was de opmerking van een van BMW eigenaren.
Vooral op nat wegdek is de remweg aanzienlijk korter."
Inmiddels heeft PROFILE TYRECENTER Tissink een demonstratie
georganiseerd voor de PROFILE TYRECENTER-collega's, waarvan
vele enthousiast op het resultaat hebben gereageerd. Jan Murre:
"Door de proeven op de testbaan geloven we het nu zelf
ook. Ik ben blij dat ik het op film heb vastgelegd. Sipen kent
geen nadelen; niet op nieuwe banden, niet op gebruikte banden
en er zijn geen consequenties voor het karkas en het
vernieuwingsproces. Michelin heeft in 1990 uitgebreide
Sipe-testen gedaan en geen enkel nadeel geconstateerd. Er
waren toen nog niet zoveel vrachtwagenbanden met een
profieldiepte van 24 mm, die - door het vele rubber - erg hard
zijn; met sipen win je veel aan veiligheid en nogmaals, we
halen geen rubber weg. De 60-serie vrachtwagenbanden voor
volumetransport bestonden in 1990 nog nauwelijks en ook het
aantal pk's is sindsdien veel hoger geworden. De voordelen
zijn sinds het onderzoek van Michelin dus alleen maar groter
geworden."
Stabiliteit blijft
Profielblokken geven ook zijdelingse steun in een bocht; als
daar kleine krasjes in zijn gemaakt verander je dan niet de
karakteristiek van de band? "De verstevigingsdammen
blijven behouden, want we snijden geen rubber weg. De blokken
blijven dus onderling hun verbinding behouden, dus de
stabiliteit blijft. We kunnen vier tot tien mm diep sipen,
afhankelijk van de toepassing. Wanneer dat profiel versleten
is kunnen we nogmaals sipen. We hebben voor een klant die met volumetransport
op Scandinavië rijdt nieuwe banden gesiped.
Hij gebruikt 60-serie banden onder z'n truck. Die banden zijn
niet als winterbanden leverbaar. Voor zo'n toepassing, maar
ook voor touringcarbanden, strooidiensten, politie, brandweer
en de ANWB is sipen ideaal. Sipen kan zowel met vrachtwagen-,
4x4, bestel- en personenwagenbanden. Murre: "Maar je moet
het niet ten koste van alles willen doen. Voor auto's die in steengroeven
en op bouwterreinen worden gebruikt moet je het
niet doen." PROFILE TYRECENTER Tissink rekent twintig
euro per vrachtwagenband (exclusief BTW en de- en montage) en
vijftien euro per personenwagenband (inclusief BTW en de- en
montage).
|
|
|
|
|